Gechreven door NutraBio's Founder & CEO Mark Glazier
Denk aan Tony Montana's laatste woorden in de bloedige kettingzaag scène in Scarface: "Chichi, get the yayo!" Welnu, er is veel veranderd sinds 1983, en tegenwoordig zou Chichi terugschieten; "Fuck the yayo, ik pak de creatine!"
Voordat je begint te denken dat ik gek ben geworden, laat me ter zake komen. Jullie weten allemaal dat ik voedingssupplementen maak. Eerder dit jaar betaalde ik $ 85.500 voor een container met creatine-monohydraat. Twee maanden geleden kostte diezelfde container me $ 270.000. Vorige week steeg de spotprijs voor creatine mono naar $ 630.000 per container. Mensen, dit zijn echte cijfers: $ 630.000 voor een container met creatine. Dat is een stijging van 700% sinds januari. Nu heb ik die prijs niet betaald, maar alleen al het feit dat serieuze aanbiedingen zo hoog binnenkomen, laat zien hoe wanhopig de markt op dit moment is.
Spotprijzen verwijzen naar de prijs als ik nu een container wilde pakken. Als je je afvraagt waarom ik on-the-fly zou kopen in plaats van zes maanden of langer van tevoren te contracteren, nou, normaal zou ik dat niet doen. Maar begrijp dat het nu een andere wereld is. De toeleveringsketen is zo slecht en ingrediënten zijn zo schaars dat contracten en algemene inkooporders het papier niet waard zijn waarop ze zijn geschreven.
Maanden geleden begon Mitsubishi Foods met de trend om inkoopcontracten te annuleren door gebruik te maken van overmacht. Het is een veel voorkomende clausule in contracten die beide partijen bevrijdt van aansprakelijkheid en verplichtingen wanneer een buitengewone omstandigheid buiten de controle van de partijen hen verhindert om aan de voorwaarden te voldoen. Het gebeurt niet alleen met kleine CPG-spelers. Onlangs is de prijs van sucralose van de ene op de andere dag gestegen van $ 32/kg naar $ 58/kg. Kort daarna ontving Coca-Cola een verklaring van overmacht van hun leverancier, die hen dwong opnieuw te onderhandelen.
Ik geef leveranciers als Mitsubishi niet de schuld: als ze het product niet kunnen verkopen, hebben ze geen keus. Nu kopen is als het wilde westen - het lijkt alsof alles mogelijk is. Denk je dat Tony stoer was? De inkopers van tegenwoordig zouden hem levend opeten.
Dit zijn dus slechts twee voorbeelden van de recente drastische stijgingen van de grondstofkosten. Daar houdt het niet op: whey-eiwitten zijn met 150% gestegen, citrulline is met meer dan 200% gestegen, citroenzuur is verdubbeld en appelzuur is in prijs verdrievoudigd, het aanbod van aminozuren in het algemeen blijft krapper worden en de lijst gaat maar door . De kosten stijgen dagelijks voor zowat alles: grondstoffen, flessen, doppen, etiketten, scheppen, pallets, machines, onderdelen, schoonmaak chemicaliën, arbeid. Niets is ongeschonden gelaten. De crisis in de toeleveringsketen beperkt zich geenszins tot voedingssupplementen. Het is verreikend en zijn tentakels strekken zich uit in elke industrie: auto's, transport, hout, elektronica, voedsel, gas, enzovoort. Het behoeft geen betoog dat stijgende inflatie nu een uitgemaakte zaak is.
Dus wat betekent dit voor merken van voedingssupplementen en winkels? Het is een zware battle en het zal erger worden voordat het beter wordt. Veel van de negatieve gevolgen van de crisis in de toeleveringsketen sijpelen nog steeds door en zijn nog niet volledig zichtbaar voor winkels of consumenten. We zien dat merken de prijzen verhogen, producten van de markt halen en natuurlijk worden nabestellingen met de dag erger. Afhankelijk van waar een merk zich in hun voorraadcyclus bevindt, hebben ze misschien al dan niet gereageerd, maar wat komen gaat is onvermijdelijk, dus wees voorbereid. De kosten van ingrediënten, verpakking en transport zijn over de hele linie gestegen, dus houd rekening met tekorten, vertragingen en nabestellingen. De prijzen zullen stijgen en in sommige gevallen, zoals wei-eiwit en creatine, kunnen ze omhoogschieten.
Dus, wat zullen we doen? Ik denk dat Mel Bernstein het het beste zei met zijn advies aan Tony Montana: "elke dag boven de grond is een goede dag." Degenen die harder, slimmer en buiten de gebaande paden denken, zullen dit overleven. Degenen die zich door angst laten verlammen, vallen aan de kant. We hebben COVID, de donkerste tijd in de geschiedenis van onze branche, doorstaan, dus we zijn gehard in de strijd, we zullen hier ook doorheen komen 💪💪💪